Alla dina rabatter

Få 100 kr att handla för hos Tailor Store

Upptäck känslan med skräddarsydda kläder – Tailor Store är framtidens skrädderi.

BLI MEDLEM, FÅ 100 KR ATT HANDLA FÖR*

Vi säljer kläder med perfekt passform och med nogrannt utvalda tyger av högsta kvalitet. Vi tror våra kunder alltid vill vara tailor_store_logo_250x250 kopiaväl klädda och göra smarta köp. Det får de genom perfekt passform och priser som är långt under vad de köper i butik.

Följ länken HÄR för att ta del av erbjudandet.

*Erbjudandet kan ej kombineras med andra erbjudanden/rabattkoder

Fixa drömkarriären – 8 steg

Jobb & Karriär Att göra karriär innebär också att du behöver identifiera vad du vill och vart du ska. Följ de här åtta stegen så kan du lyckas med drömkarriären.

Tycker du att karriären står och stampar, eller är du bara missnöjd med var du befinner dig? Kolla då in de här åtta tipsen så kommer du en bra bit på vägen som så småningom leder fram till drömjobbet.

1. Inse att du aldrig blir fullärd

Världen är förändringsbenägen och alla letar hela tiden efter nya sätt att göra affärer och bygga en karriär. Om du bestämmer dig för att dina kunskaper är tillräckligt bra så är det samma sak som att säga att ditt nuvarande jobb också är det. Om du vill ta dig vidare måste du också hålla dig uppdaterad på vad som gäller inom ditt område. Gamla meriter räcker bara så länge.

2. Fråga, lyssna och lär

En bra lyssnare kan lära sig en hel del så stäng inte av när dina kollegor eller chefen vill dela med sig av sina erfarenheter. Låt dem berätta om hur saker och ting fungerar på arbetsplatsen och ta emot när de vill ge feedback på det du åstadkommit. Det finns säkerligen många som gärna skulle vara din mentor, så fråga runt!

3. Gör bra ifrån dig på ditt nuvarande jobb

Där du befinner dig just nu kan också vara den bästa platsen att starta karriären på. Det är få människor som får något gratis här i livet, det gäller att jobba bra och göra det du har åtagit dig. Men föreslå gärna förbättringar för dina chefer, visa dem vad du kan och erbjud din hjälp. Som tack kan du få hjälp med att klättra i karriären. Se till att bli en uppskattad medarbetare helt enkelt!

4. Bygg upp ditt nätverk

Väldigt många rekryterar inom sitt nätverk. Om du har ett väl utbyggt och underhållet nätverk kan det leda till jobb du aldrig hade drömt om. Så var inte rädd för att skapa nya kontakter – men glöm heller inte av att ett nätverk måste fungera åt båda hållen. Du måste kunna erbjuda något själv, inte bara vilja ha. Om du lyckas med det finns det ingen hejd på hur långt du kan komma.

5. Få en tydlig arbetsbeskrivning

Du kanske tror att det du lägger krutet på är det som är viktigt, när det i själva verket är annat som borde prioriteras. När du börjar på ett nytt jobb är det därför viktigt att prata med din chef om hur du ska prioritera, annars slösar du både tid och talang på något onödigt – som dessutom kan hindra dig från att stiga i graderna eller få högre lön.

6. Ta reda på vart du ska

För att haffa drömjobbet behöver du också identifiera vad drömjobbet är. Ditt drömjobb bör innehålla arbetsuppgifter du njuter av och så lite som möjligt av det du hatar. Fundera igenom hur du ser på ansvar och arbetsuppgifter, om du vill starta eget eller om du vill jobba med människor eller teknik. Det är viktigt med en målbild för att veta vad du strävar efter.

7. Förbered dig

Din dröm kan slå in när som helst. Kanske i morgon. Det gäller att vara beredd! Uppdatera ditt cv och se till att hålla det fräscht. Om du springer på en eventuell arbetsgivare, var beredd på att svara på frågor om dig själv och dina karriärmål.

8. Förverkliga drömmen

Låt inte en hektisk tillvaro döda dina planer på en storstilad framtid. Om du har som mål att ta dig någon annan stans – vänta inte. Gör det nu. Se inte ditt nuvarande jobb eller det du håller på med för tillfället som en rastplats där du ska stanna tills du hittar inspiration. Om du har energin är det bara att köra på.

Text: Cecilia Bäcklund
Foto: Shutterstock

Denna artikel är publicerad i samarbete med Shortcut.

Jag fick Denzel Washington på min sida

Jobb & Karriär Att vara blyg och socialt osäker behöver inte innebära kompromisser i karriären. Inspireras av förra årets Uppstickare nummer 1 – Hollywoodregissören Daniel Espinosa. Här hittar du nu hela den långa intervjun.

Vi träffas på Hotel Rival vid Mariatorget i Stockholm. Daniel Espinosa kommer in i foajén klädd i svart rock och svarta byxor. Han ser självsäker ut. Som en regissör, en ledare. Men det är inte så han beskriver sig själv, det är inte den han är.

– De dagar då jag är regissören Daniel Espinosa känns allting ofarligt. Jag vet vad jag ska säga och göra. Det uttråkar mig. Men de dagar då jag går ut och är mig själv, den blyga killen som tittar på, då känns världen spännande och outforskad. Det är så jag vill leva.

Daniel Espinosa har haft en trasslig uppväxt i Stockholmsförorten Skogås. För att komma bort från kriminalitet och bryta dåliga mönster började han på Sigtuna internatskola där en helt nyvärld väntade. Han träffade människor som öppnade hans ögon för en värld som går att forma och förändra genom skapande. Han blev övertygad om vad han skulle göra i sitt liv. Film. Drömmen ledde honom till filmskolan i Danmark, långfilmsdebuten Babylonsjukan följt av Utanför kärleken, Den fördömde och det stora genombrottet Snabba cash.

 

I februari 2012 gjorde han regidebut i Hollywood med filmen Safe House som redan första veckan gick upp på biotoppen i USA och som just nu är den film av en skandinavisk regissör som har dragit in mest pengar genom tiderna.

Hans resa från hooden till Hollywood är en framgångssaga som hämtad ur drömfabriken. En perfekt story för en film. När vi sitter på Rival och pratar kan jag inte låta bli att fråga hur den filmen skulle se ut om Daniel själv regisserade den. Han ler.

– Vi gör ett försök. Jag ska göra mitt bästa. Vi kör.

Okej, vi börjar med genren!

– Det är ett drama. Det kan inte vara någonting annat. Jag skulle aldrig kunna göra en komedi. Jag har inte den talangen, jag har ingen humor. Men det blir inte heller en thriller eller actionfilm. Jag vill inte bli placerad i det facket.

Hur skulle du beskriva huvudkaraktären?

– Det är en väldigt osäker kille. På gymnasiet är han den där tillbakadragna snubben, följeslagaren i gänget. Han har inga ledaregenskaper över-huvudtaget. Detta gör att han under ganska många år tvivlar på att regissörsyrket skulle vara någonting för honom. Han har en stark tro på att han kommer att misslyckas kapitalt.

Vad är det som driver honom?

– Han lär sig tidigt att alla människor har ett ansvar. Hans föräldrar växte upp i Chile och var väldigt engagerade i kampen för demokratin. De var med under kuppen 1973 och stannade kvar efteråt och kämpade. Detta präglar hela hans uppväxt och ger honom en stark övertygelse om att vilja påverka samhället. Så småningom leder det till att skapa film. Det är vad han kan göra för att påverka. Han är ganska medioker på det mesta, men film är han bra på.

Vilka är de avgörande mötena i filmen?

– Det är i huvudsak två. Det första är mötet med två killar som han lär känna på Sigtuna internatskola. De här killarna skriver och fotograferar.  För dem är skapandet inte bara en rättighet utan en mänsklig skyldighet, just för att vi har den förmågan. Mötet med de här killarna blir ett uppvaknande. Han inser att det går att skapa saker.

Det andra mötet är med en av hans numera bästa kompisar Clara. Hon är den enda tjejkompisen i hans gäng och det är hon som senare skriver manuset till hans filmdebut, Babylonsjukan.

Har huvudkaraktären några kriser?

 

– Alla hans kriser handlar om uppfattningen om vem han är, att förstå sig själv. Han tror inte på ordspråket som säger att du måste älska dig själv för att kunna älska andra. För honom är det bara en dålig ursäkt för att människor ska kunna bli lite mer självupptagna. Han tror inte på det. Däremot tror han på att förstå sig själv som konstnär, var han egentligen kommer ifrån och varför han har hamnat där han är. På så sätt kan han genom film erbjuda människor perspektiv, en möjlighet att se världen från andra sidor än vad de är vana vid och bidra till en mångfacetterad bild av verkligheten.

Tvivlar han?

– Han tvivlar aldrig på sin dröm, men den är inte alltid så rolig att följa. Att göra det han gör handlar om att varje morgon vakna upp och veta att risken för att misslyckas med det liv han vill leva är mycket större än chansen att lyckas. Att vara kulturarbetare är inte på något sätt bekvämt.
Det är tråkigt, ensamt och ångestladdat. Mellan Babylonsjukan och Utanför kärleken går det cirka tre år då han inte har ett jobb. Under den perioden bor han i en liten lägenhet i Bagarmossen och lever på A-kassa. Det är tufft. Men han måste planera och förbereda sig, annars kommer han aldrig till den tidpunkten då han regisserar Snabba cash.

När når filmen klimax?

– Det finns två förlösningar. Den ena är efter tre år på filmskolan, det går inte alls bra. Han har någon slags idé om vem han är och hur han skulle göra film, men det blir horribla filmer. Överromantiska, sentimentala. En dag kommer en lärarinna fram till honom och säger att han ska ha tur om han ens får göra Nescaféreklam när han har gått ut från skolan. Så dåligt går det. Han inser att han måste hitta tillbaka till sitt ursprung. Det blir ett uppvaknande som får honom att skriva Boxaren, en kortfilm om två killar i en fattig arbetarklassförort. Boxaren blir hans biljett till långfilmsdebuten.

– Den andra förlösningen är Snabba cash. Han får boken av sin kompis Josef Fares som säger att han nog är den enda som kan regissera boken. Snabba cash får honom att hitta hem. Han känner att han har en viss insikt i karaktärernas komplexitet, chilenaren Jorge och i JWs resa, hur det känns att vara killen som försöker passa in i det fina livet. Filmen gör att Hollywood får upp ögonen för honom.

Hur beskrivs tiden i Hollywood?

– Regissörsyrket är alltid det samma. Skillnaden är att han hela tiden har tre producenter bakom sig med en massa åsikter. De kan vara väldigt hotfulla. Om han inte gör som de tycker kan de sparka honom. Han måste hålla fast vid sin idé eller vika ner. Han går ofta hem och ringer till sin fru och säger att han nog kommer bli sparkad dagen därpå. Som tur är får han Denzel Washington på sin sida och Denzel har en paragraf i sitt kontrakt som säger att han måste godkänna regissören. Det gör att producenterna inte vågar sparka honom, för om han blir sparkad kanske Denzel inte godkänner nästa regissör och det kan stå dem dyrt.

Okej, nu har vi sammanfattat ditt liv så här långt. Vad har filmen för budskap?

– Att du måste ha modet att våga drömma. Resten är bara hårt arbete. Om du tror på det du gör och arbetar hårt så blir det bra. Men du måste vara beredd att ge allt.

Skulle det bli samma framgångssaga om filmen i stället handlade om en tjej?

– Eftersom huvudpersonen är utbildad i Danmark hade det gått lika bra. De bästa regissörerna i Danmark är kvinnor. Jag tror inte att branschen där har någon åsikt om vilket kön regissören har. Manuset du jobbar med är också bättre där. Om du inte har ett bra manus blir det mer personlighetsbaserat, då kommer patriarkatet in i bilden. Då måste produktionsbolaget lita på att du kan ro hem den där filmen, det är då de förvridna könsbilderna börjar spöka. Det är så det ser ut i Sverige. Det finns fortfarande en idé om att män är bättre ledare. Det är helt förvrängt. Jag är för kvoteringar, vi måste bryta mönstret.

Vad har du för drömprojekt framöver?

– En film om kuppen i Chile.

Hur har din karriär så här långt påverkat dig?

– Jag är lite tryggare, men inte så trygg. Jag är fortfarande den blyga killen som tittar på. Det är så jag vill leva. Otryggheten är viktig för skapandet. Om du står längst fram och pekar ser du inte mer än det du pekar på. Men om du står bakom den som pekar ser du hela världen.

Daniel Espinosa
Ålder: 35 år
Bor: Hornstull på Södermalm i Stockholm
Om att vara uppstickig: Det är roligt, jag är tacksam. Om jag kan peppa andra att göra saker är det bra. Det gör mig glad.

Text: Malin Letser
Foto: Jezzica Sunmo

Denna artikel är publicerad i samarbete med Shortcut.

Så påverkar fördomarna din ansökan

Jobb & Karriär Hur ska du framhäva din personlighet så att det verkligen framgår i ditt personliga brev? Här ges två sidor av hur du kan göra, när forskaren och rekryteraren ger sina bästa tips.

Rickard Carlsson har forskat om stereotyper och förutfattade meningar i jobbsökarsammanhang. Han menar att det finns många förutfattade meningar kopplat till olika människogrupper och att hans forskning kan fungera som en grund till nya sätt att söka jobb. Testerna som Rickard Carlsson gjort utgick från ett utarbetat material med cv:n som framhävde olika personlighetsdrag.

Namnet på den fiktivt sökande ändrades beroende på nationalitet och olika egenskaper tilldelades den sökande. En dator kombinerade sedan slumpmässigt olika egenskaper med olika personer i cv:t. Ett exempel kunde vara att personen beskriver sig som en utåtriktad och social person som spelar korpfotboll och är utbildad inom ekonomi.

– Genom att slumpa fram kombinationerna fick vi kontroll på hur olika kombinationer av egenskaper värderas, berättar Rickard.

Hur ska arbetsgivare och arbetssökande tänka för att undvika fördomar?
– Grundproblemet är hur ansökningarna går till. De personliga breven kan till stora delar bestå av floskler snarare än sanningsenliga beskrivningar av den sökande, säger Rickard.

Han menar att om en arbetsgivare börjar använda andra tillvägagångsätt än personligt brev så kan den som söker visa vad den går för på ett annat sätt och slippa fördomar.

– Jag tycker att vi ska ta det här på allvar och utnyttja den kompetens som finns bland rekryterare för att kunna göra de sökande mer rättvisa, standardiserade test är ett sätt att göra det på.

Många rekryterares tips är att hålla det personliga brevet kort. Vad säger du?
– Vi ser att det är lite tvärt om, det är ganska bra att berätta om sig själv. Med sådana enkla saker som att du är aktiv på fritiden med fotboll eller liknande och på så vis ge en bild av dig. Att få en bild av en människa är fördelaktigt i sådana här tillfällen, men det gäller såklart att på ett kort och koncist sätt förmedla både ens sociala och yrkesmässiga kompetens. Med en ny kombination av tillvägagångssätt i den undersökande processen minskar risken för att stereotyper ska komma till uttryck, menar Rickard.
Maria Frisk är konsultchef på Randstad i Västerås och läser otaliga cv:n dagligen. Hon tittar dels på tidigare erfarenhet och utbildning för att se om personen är relevant för jobbet när hon gör ett första urval men också på hur dokumentet är formulerat och hur den sökande väljer att framhäva sig själv.

– Jag läser med öppet sinne och är så objektiv som möjligt. Vi lägger inte så stor vikt vid vad personen gör på fritiden men är du student som inte hunnit skaffa dig yrkeserfarenhet är det jättebra att skriva om du varit engagerad i studentkår, föreningar eller liknande, säger Maria.

Att utesluta cv och personligt brev tror inte Maria på men ett test som komplement kan vara bra.

– Det kan skapa en högre validitet och bättre träffsäkerhet i rekryteringsprocessen, säger Maria.

Få fram din personlighet – Maria tipsar

1. Många bollar i luften, flexibel och stresstålig?
De tre vanligaste flosklerna enligt Maria. Förklara istället varför du kan ha många bollar i luften, har du haft en samordnande tjänst tidigare eller varit projektledare för många projekt? Visa varför du har vissa egenskaper snarare än att skriva att du har dem.

2. Vad ger din fritid dig?
Skriv inte ner allt du gör på din fritid utan berätta vad du har lärt dig av dina fritidsintressen.

3. Fördomar och förutfattade meningar
Är du medveten om att du ofta uppfattas på ett visst sätt så ska du inte lämna utrymme till rekryteraren att feltolka dig. Lägg vikt vid att ge en annan bild än den förutfattade.

4. Gör oss nyfikna
Ett förklarande personligt brev måste också hållas kort, max en sida. Lämna lite åt oss att vara nyfikna på så att vi kallar in dig på intervju för att få veta mer.

Text: Emelie Andersson
Foto: Shutterstock

Denna artikel är publicerad i samarbete med Shortcut.

Nermina fick en Guldbagge för extraknäcket

Jobb & Karriär Nermina Lukač pluggade till fritidsledare när hon fick samtalet. Trots att hon aldrig hade ­jobbat som skådespelare erbjöds hon huvudrollen i Äta sova dö. Möt kvinnan som knep en Guldbagge för sitt extraknäck.

Just den här dagen är en typisk vinterdag när den är som sämst. Lite för varm, grå och duggregnig. En dag utan någon som helst glamour. Känslan är lite som den i Äta sova dö– filmen som utspelar sig i en ­mindre ort i Skåne där vardagen som arbetslös i ett mindre samhälle gestaltas. Allt är bara väldigt färglöst.

Så öppnar Nermina Lukač dörren till sin lägenhet i Helsingborg och delar med sig av sitt allt annat än grå­dassiga liv. Det är dagen efter presskonferensendär årets Guldbaggenomineringar har tillkännagivits och Sveriges främsta skådespelare intervjuats, fotograferats och festat till sent. Till den utvalda klicken räknas nu även Nermina, den nyutbildade 23-åriga fritidsledaren som annars vikarierar på en fritidsgård.

 

– Min vardag ser nästan likadan ut som innan. Jag går till jobbet, har samma kompisar som tidigare och har inte ändrat på så mycket mer än att jag går på fler fester och ­galor, konstaterar hon och visar in i vardagsrummet.

Där, på soffbordet, ligger beviset på att livet kan ta ­riktiga bocksprång; Guldbaggenomineringen för bästa kvinnliga huvudroll, som några veckor senare gör att hon kniper baggen inför ett fullsatt Cirkus i Stockholm.
Men vi tar det från början.

Ville bli polis

Som barn hade Nermina Lukač nämligen en bestämd uppfattning om vad hon ville bli, och den låg långt ifrån de stora scenerna.

– Min dröm var att bli polis. När jag växte upp tyckte jag att det fanns så många orättvisor där polisen betedde sig illa mot ungdomar. Jag ville ändra på det och tänkte söka till Polishögskolan efter gymnasiet, men du måste vara
22 år för att komma in och jag var bara 19 när jag gick ut.

Det gällde att tänka om och hitta ett alternativ.

– Eftersom jag tycker att det är roligt med ungdomar tänkte jag att det kan vara häftigt att jobba med det, så jag sökte till fritidsledarutbildningen på Eslövs folkhögskola, en tvåårig utbildning som jag kom in på.

Samtidigt som hon pluggade pågick också ett intensivt sökande på ett helt annat plan, nämligen jakten på huvudkaraktären Raša i Äta sova dö. I åtta månader letade ­filmteamet efter någon som kunde gestalta den oerhört viljestarka, plikttrogna och så småningom arbetslösa unga kvinna som kämpar med att försörja både sig själv och sin utförsäkrade pappa. Ingen som teamet kom i kontakt med verkade passa – men så en dag fick de nys om Nermina.

– De hade hört mitt namn i Ängelholm och åkte till den fritidsgård där jag brukade hänga när jag var liten. Jag hade just praktiserat där så mitt nummer fanns hos ­personalen. Filmteamet fick det och sa att de skulle ringa och se vem jag var.

Att hennes namn dök upp var inte alldeles taget ur ­luften. Nermina har alltid spelat teater inför sina vänner och stod gärna på scen i skolan.

– Jag längtade till varje tisdag när vi hade fyra timmar drama. Det var spännande och kul. Vi har alltid älskat film i vår familj och har ofta haft filmkvällar. Jag var intresserad av hur man bygger film men att bli skådis var inget jag drömde om.

”Var det dolda kameran?”

När telefonsamtalet om en medverkan iÄta sova dö kom trodde hon först att det var ett skämt.

– Jag tyckte det var skitkul men undrade varför de ringde mig. Var det dolda kameran? Jag var tvungen att dubbelkolla för att se om det var på riktigt.

Det visade sig att Nermina var perfekt för rollen och
hon tog ledigt från studierna för att istället vara med på ­filminspelningen.

Karaktären hon skulle spela, Raša, är ingen person som rättar sig efter onödiga regler. Hon gör det som krävs och bryr sig inte om vad omgivningen har för åsikter om henne. Lite som Nermina själv, som inte har några problem med att bryta mot det konventionella tänket om hur man gör karriär eller får ett jobb.

– Jag tycker att hon är rätt häftig. Hon är sig själv och ­säger vad hon tycker. Hon går runt bland gubbarna och är kaxig och om någon säger till henne att hon inte klarar ­något så skiter hon i det och kör ändå.

Chockartat att se filmen

Precis som Raša har Nermina själv provat på livet som arbetslös och genomgått samma sorts möten med ­arbetsförmedlingen som visas upp i filmen.

– Jag formulerade mig i cv:t precis som jag pratar. Då sa de ”så kan du inte skriva, gör så här och så här”. Jag fick lägga till ord och egenskaper som jag inte tyckte att jag hade och det kändes som att de ville forma mig till något jag inte är.

Under inspelningen ville regissören Gabriela Pichler inte att Nermina skulle få se hur scenerna blev eftersom det genuina uttrycket skulle bevaras. Därför blev det lite av en chock att se filmen för första gången.

– I början var det jättekonstigt. Jag var inte beredd på att det skulle se ut som det gjorde och tänkte ’’vem är den här människan, det är jag men ändå inte jag’’. Efter femte eller sjätte gången jag tittade på den började jag vänja mig och nu, efter tionde gången, är det en helt vanlig film som jag kan kolla på.

 

Vad var svårast när ni spelade in?

– Att bli sur på en given signal. I vissa scener fick de putta på mig en stund för att jag skulle komma i rätt stämning. Och scenerna där jag skulle få panik. Jag levde mig in i det så mycket att jag fick panikångest. Då var jag tvungen att sitta för mig själv en stund efteråt och lugna ner mig.

Efter att inspelningen var klar gick Nermina tillbaka till skolan och jobbar nu som fritidsledare, med den lilla ­skillnaden att hon då och då – faktiskt allt oftare – får åka på någon gala eller filmfestival. Förutom Guldbagge­nomineringen har hon utsetts till Shooting star, vilket innebär att hon representerar Sverige under Berlins ­filmfestival, och hon har prisats vid filmfestivalerna
i både Sevilla och Cannes.

Är det kul med galorna?

– Jättekul. Det blir alltid någon efterfest där man träffar många intressanta människor. Men jag brukar gå innan det slutar eftersom jag ofta jobbar dagen efter.

Hur ser du på att jobba på fritidsgård nu när du är hyllad skådis?

– Jag älskar mitt jobb som fritidsledare! Det är jättekul att jobba med unga och busiga ungdomar som alltid ska gå mot strömmen och det är alltid en utmaning och ­spännande när jag går till jobbet. Min uppgift är att göra ungdomarnas ­vardag rolig och annorlunda. Den ska inte vara som den var i går. Det är mycket pyssel och jag måste tänka på hur jag gör för att det inte ska gå snett.

Och kändisskapet?

– Det är kul att se sig själv på tv ibland men det kan bli för mycket också. Jag tycker att jag har tagit mig fram bra trots att jag inte har någon utbildning eller kunskap inom film. Om du ska göra något ska du göra det bra. Visst kan du gå på en gala och se skitsnygg ut där alla vill prata med dig, men jag gillar också att softa och vara hemma eller att gå till ­jobbet. Det är två olika världar.

Nermina har ingen direkt plan för hur karriären ska ­utvecklas. Tanken är att fortsätta som vikarie och jobba med film när det dyker upp något som passar. Efter det ­explosionsartade inträdet i filmbranschen har det, inte helt ­otippat, redan börjat trilla in nya erbjudanden och hon lär inte fastna i något ekorrhjul där vardagen går ut på att äta, jobba, sova, dö.

– Det har kommit in lite olika manus men jag har inte hunnit läsa igenom dem. Vi får se om det blir något.

Planerna på att bli polis då, har du gett upp dem?

– Nej då. Man ska alltid testa.

 

NERMINA LUKAČ

ÅLDER: 23 år.

AKTUELL: Knep en Guldbagge i kategorin Bästa kvinnliga ­huvudroll för rollen som Raša i Äta sova dö.

FAMILJ: Sambo.

BOR: Helsingborg.

GÖR: Jobbar som fritidsledare och skådespelare.

TJÄNAR: Ungefär 20 000 kronor i månaden som fritidsledare.

FÅR ENERGI AV: Att lyssna på musik, till exempel gammal rock och turkisk musik. Älskar att sjunga och gillar att kolla på film. Blir glad av att vara på jobbet!

Text: Cecilia Bäcklund
Foto: Christian Gustavsson

Denna artikeln är publicerad i samarbete med Shortcut.

 

Sex framgångsrika nätverkare tipsar

Jobb & Karriär Nätverkandet är en stor del av hur bra du lyckas jobbmässigt. Här får du tips från sex framgångsrika karriärkvinnor kring hur du kan utveckla ditt eget nätverk. Missa inte!

Det är viktigt med stöttning i karriären. Alla behöver känna att det finns någon typ av sammanhållning och sammanhang där man hör hemma. Med det som bakgrund delar sex karriärkvinnor i olika branscher här med sig av sina bästa nätverkstips, via LinkedIn Sverige.

 

Julia Mjörnstedt, grundare och generalsekreterare Ung Cancer:

– Ofta får man höra hur man ska presentera sig, hur man ska sälja in sig själv på bästa vis. Men mitt tips är istället att träna på att bli bättre på att lyssna. Genom att vara uppmärksamma och goda lyssnare får vi både lära känna andra människor och nya sidor hos oss själva.

Emma Elwin, moderedaktör på Elle:

– I min bransch är den bästa skolan att börja på botten och arbeta sig upp, på vägen träffar man ofta människor som kan vara trappsteg till nya möjligheter och det är oftast där man knyter de viktigaste kontakterna. Se alltid möjligheter i tjänster och gentjänster och var alltid ödmjuk när det kommer till förslag på jobb. Några av mina bästa karriärdrag har varit att jobba gratis eller för en billig penning, eftersom de uppdragen nästan alltid lett till andra arbetsmöjligheter.

Elisabet Lundgren, advokat,
partner på Linklaters Advokatbyrå

– Intressera dig för de som ingår i ditt nätverk och tänk igenom vad du kan bidra med för att de ska utvecklas och ha nytta av sitt nätverk. Tänk även på möjligheter att vidga ditt nätverk och presentera personer som ingår i olika nätverk för varandra. Till sist, var aktiv. Det kan räcka med korta mejl eller meddelanden till grupper på webben men se till att alltid försöka varva med personliga möten.

Sandra Wigfors, grundare av bloggagenturen AW Agency:

– Som egenföretagare är nätverkande a och o. Genom att bygga ett nätverk och vårda dina kontakter kommer du att hitta värdefulla ambassadörer som sprider goodwill för ditt företag. Optimera ditt nätverkande både digitalt och i verkligheten – men oavsett var du nätverkar; bemöt alla med ett leende, engagera dig i andras affärer och dela med dig av dina kontakter. Då kommer de att göra detsamma för dig.

Jenny Kallur, copywriter på Svensson Reklam:

– De du pluggar med kan komma att bli ens medarbetare, branschkollegor eller till och med chefer efter examen. Med det i åtanke blir det ännu viktigare att hjälpa varandra istället för att konkurrera. Håll kontakten! Och våga fråga och prata med varandra om lön.

Camilla Åstrand, Global Creative Director Assistant på GANT AB:

– Det viktigaste när det gäller nätverk är att ge mer än vad du tar. Var generös, rekommendera bra personer och att presentera dina kontakter för varandra. Det bygger relationer och lojalitet som du kommer få tillbaka den dagen du behöver det. Se även till att din närvaro på nätet är uppdaterad och representerar dig väl. Du kommer bli googlad, var då förutseende och googla dig själv innan och se på din sökning med objektiva ögon. Jag ser internet som ett komplement till det klassiska fysiska mötet. Se till träffa människor på luncher och event – och ta sedan kontakt på nätet för att hålla kontakten.

Text: Cecilia Bäcklund
Foto: Shutterstock/Ung Cancer

Denna artikel är publicerad i samarbete med Shortcut.

Guide: Så fixar du utlandsjobbet

Jobb & Karriär Längtar du efter jobb utanför Sveriges gränser? Här hittar du grundkursen i att jobba utomlands. För det gäller att göra sin research.
Allt fler svenskar förbättrar cv:t med utlands­erfarenhet, och med över 1,2 miljoner lediga jobb bara i EU:s gemensamma ­platsbank är den internationella karriären definitivt inom räckhåll. (more…)

Varför inte på webben?

Jobb & karriär Hon kammade hem Kristallen för dokumentärserien Rebecca och Fiona, har producerat Danne & Bleckan, nominerats till Stora Journalistpriset för Årets nytänkare och utsetts till Supertalang av Veckans Affärer. Möt Agnes-Lo Åkerlind, som med en sällsynt fingertoppskänsla väckt liv i ett format ingen vågade tro på, och gjort Sveriges webb-tv till något att räkna med.

– Jag började min karriär som en sjukt bra praktikant på P3 på Sveriges Radio när jag var 19 år. När de sa åt mig att göra en enkät bestämde jag mig för att den skulle bli den bästa enkäten som någonsin hade gjorts. Om det innebar att jag skulle få stå ute på gatan till sent på kvällen gjorde jag det. Att komma tillbaka med ett halvtaskigt resultat bara för att ingen hade sagt åt mig att leverera på topp fanns inte i min världsbild, berättar Agnes-Lo Åkerlind.

Hon jobbade kvar på P3 tills hon var 23 år, då hon på grund av anställningsreglerna var tvungen att sluta. Att komma tillbaka till radiovärlden när dörrarna en gång stängts förklarar Agnes-Lo är svårt. Trots att hon beskriver människorna på Sveriges Radio som vänliga menar hon att arbetsklimatet är kallt.
– Att efter fyra hårt satsade år endast få ett ”Hejdå, ha ett bra liv” är väldigt snopet, så jag gav mig ut på nya jaktmarker istället. Det innebar den väldigt mycket större tv-branschen, förklarar Agnes-Lo.

Åkerlind frilansade i några år tills hon 2006 började studera till tv-producent på Dramatiska Institutet. Efter utbildningen kontaktades hon av ett bolag som undrade om hon ville göra en serie för webben, vilket blev startskottet för något stort. Tillsammans med ett handplockat team tog Åkerlind 2011 fram webbtv-serien om dj-duon Rebecka och Fiona. Resultatet blev den allra första svenska webbserien att nomineras – och vinna – Kristallens pris för Bästa realityprogram. En ny trend hade skapats.
– Innan våra serier kom in i bilden var det aldrig någon som gick till tv-bolagen för att pitcha en programidé för webben. Där hamnade bara korta klipp och överblivna intervjusnuttar, och ingen tog produktionen på allvar. För att människor ska se ett program på webben måste det vara förbannat bra, för där är alla val medvetna. Tittarna zappar inte mellan kanalerna som de gör framför tv-rutan. Lyckligtvis tänkte jag aldrig på webben som en andra klassens kanal, utan lade ner min själ i det som allt annat. Nu väller det plötsligt in förslag till tv-bolag och till kanaler om program som endast är avsedda för webben, vilket är en superhäftig övergång.

Efter webbserierna har allting gått väldigt fort för Agnes-Lo Åkerlind. Efter flera år som frilansare arbetar hon nu som producent och utvecklare för det stora produktionsbolaget Eyeworks, och är reklamfilmsregissör för reklambyrån B Reel.
– Jag har haft en väldigt trygg uppväxt, vilket gör att jag kommer in med en attityd om att jag kan och att det är en självklarhet att folk ska lyssna på det jag har att säga. Att jag har haft den möjligheten har så klart hjälpt mig en hel del, vilket egentligen är väldigt orättvist. Sen har jag en stor talang, ett jäkla driv och lämnar ingenting förrän det känns perfekt. Om du bara vet vart du vill kommer du långt.

I vilket format serier kommer att visas i om tio år bryr sig Agnes-Lo Åkerlind inte särskilt mycket om, men i en drömvärld hoppas hon på mer utrymme för att flera människor ska kunna lyftas fram.
– Fler berättelser måste komma in i rutan. För att tittarna ska få en verklig bild av hur världen ser ut är det viktigt att fler än vita medelålders män huserar på skärmen. Många säger att det håller på att bli bättre, men det går så förbannat sakta. Ska vi vänta på att det ska lösa sig i samma takt som nu hinner mina barnbarns barnbarn dö innan vi ser annorlunda tv-program. Det hinner vi inte vänta på, och därför måste vi jobba ännu hårdare.

Agnes-Los bästa tips till dig som vill förändra tv-branschen

  • Hitta någon du litar på och som har mer erfarenhet än du har. Se till att den personen tar dig under sina vingar, så att du alltid får råd och stöd uppifrån.

  • Fördelen med att komma in ung i en ny bransch är att ingen förväntar sig att du ska kunna allt. Det ger dig möjligheten att fråga om allt möjligt utan att skämmas, vilket gör att du kommer lära dig supersnabbt.

  • Om du vill att tv-bolagen ska tro på din idé handlar det helt och hållet om att du måste veta vad du vill göra. De letar ständigt efter bra program, och hoppas så klart att du ska vara personen som ger dem årets allra bästa. Använd det till din fördel.
Agnes-Lo Åkerlind
Ålder: 32 år.
Bor: Södermalm i Stockholm.
Gör: Tv-producent och utvecklare.
Utbildning: Programproduktion på Dramatiska Institutet
Intressen: Musik, mat, resor och djur. ”Jag har en hund som heter Bo, och han hänger med mig överallt”.
Bästa i karriären: ”Höjdpunkten var när Rebecca och Fiona vann Kristallen. Nu har jag det dessutom jävligt gött på Eyeworks”.
Sämsta i karriären: ”För flera år sedan jobbade jag på Lindex. Jag lärde mig aldrig kassan och förstod inte var kläderna skulle hänga. Dessutom hade jag blått hår, vilket det blev det är himla liv om”.

Text: Sophie Lokko
Foto: Christian Gustavsson

Denna artikel är publicerad i samarbete med Metro Student Magazine.

Metro & Universum storsatsar på Sveriges studenter

 – slår ihop Studentkortet AB och Metro Student Magazine

Metro och Universum slår ihop Studentkortet och Metro Student Magazine och förstärker därmed erbjudandet mot både studenter och företag som samarbetar med Studentkortet. Genom den nya företagskonstellationen blir Metro Sverige delägare i Studentkortet AB.

– Vi letar alltid efter nya möjligheter att öka räckvidden mot unga, urbana konsumenter och därför vill vi samarbeta med en av Sveriges starkaste varumärken mot studenter säger Andreas Ohlson, VD på Metro.

Metro Student Magazine startades 2009 och är i dag ett av de mest välkända, största och uppskattade karriärmagasinen för Sveriges studenter på universitet och högskolor med en upplaga på ca 130 000 exemplar.

– Nu kan vi erbjuda våra företagskunder en riktig helhetslösning för kommunikation både i print och online mot alla Sveriges studenter. Metro Student Magazine har en mycket stark attraktionskraft hos studenter fortsätter Daniel Dersén, VD för Studentkortet.

Metro Student Magazine fick under hösten en ny chefredaktör i Sophie Lokko vars uppdrag är att fortsätta utveckla tidningen som kommer ut fyra gånger per år och som delvis skapas lokalt av ca 25 studentkårer runt om i landet.

– Med både Metro Sverige och Universum som ägare kan Studentkortet få det stöd som krävs för att ta en dominerande position på denna marknad. Detta kommer bli en one-stop-shop för annonsörer som riktar sig mot studenter avslutar, Andreas Ohlson.

Studentkortet var först ut med att producera rabattkort åt landets studerande. Genom sitt väletablerade varumärke har Studentkortet hjälpt företag att kommunicera mot studenter sedan 1995. Under andra halvan av 2012 gjorde bolaget en nysatsning genom att förstärka organisationen med nya viktiga nyckelpersoner såsom Daniel Dersén som ny VD. Vårterminen 2013 erbjuds alla studenter ett digitalt Studentkort, vilket innebär att studenter med en smart mobil alltid har kortet lättillgängligt för att kunna ta del av sina rabatter. Det nya företaget kommer också att öka samarbetet med landets studentkårer som nu kommer att kunna få ett integrerat erbjudande med både Studentkortet och Metro Student Magazine.

För mer information kontakta

Andreas Ohlson, VD, Metro Nordic Sweden AB
E-post: [email protected]
Telefon: 08-422 99 01.

Daniel Dersén, VD Studentkortet AB
E-post: [email protected]
Telefon: 08-56 20 29 18

Page 30 of 36« First...1020...2829303132...Last »