Alla dina rabatter

Smarta tips för att göra sommarträningen rolig

De senaste veckorna har vi fått en rejäl dos av försommar i Sverige. När sommaren närmar sig lockar det inte att träna inomhus. Därför listar vi här några tips för sommarträning, så att du ska vilja träna trots att det är varmt och soligt. Träning i lagom mängd mår ju nämligen både kropp och själ bra av 💪🏽😍

Snöra på dig skorna

Löpning är kanske det mest självklara, och lättaste, sättet att träna utomhus. Varva långdistans med intervaller och backträning för att göra träningen lite varierad. Du kan hålla koll på tempo, tid och distans med gratis mobilappar, som exempelvis Runkeeper, för att sporra dig själv ytterligare och se dina framsteg.

Utomhusyoga

Löpning passar inte alla. Kanske passar yoga dig bättre? Många städer erbjuder utomhusyoga i parker, antingen gratis eller till en lägre avgift. Försök leta reda på vad som erbjuds i just din stad!

Utnyttja kommunens gratisgym

I de flesta städer finns det på utspridda platser utegym. Utnyttja dem och gå in för din träning så kommer hela kroppen att ha fått sig ett rejält pass.

Ge dig ut på sjön

Ta några timmar ute på sjön så kommer du att ha ordentlig träningsvärk i armar och bål. Dessutom får du njuta av solen, naturen och förhoppningsvis fina vyer.

Trampa dig till flås

Trampa iväg på en rejäl cykelutflykt. Upptäck din stad, ha en mysig picknick och få träning på köpet.

Studsa dig svettig

Känner du någon som fortfarande har kvar en studsmatta sedan de var små? Underskatta inte hur kul och jobbigt det är att hoppa en stund!

Gör som proffsen…

…och hoppa hopprep! Elitidrottare använder det just för att det ger snabb och enkel träning. Hoppa snabbt, på bara ett ben eller varför inte träna på dubbelhopp? Vad du än gör kommer du garanterat att få upp pulsen.

Wimbledon nästa

Ta mig dig en kompis och hyr en tennisbana i någon timme. Det är både roligt och svettigt!

Inlines

Har du gamla inlines som ligger och skräpar? Damma av dem och ge dig ut i någon timme. Efter ett tag bränner det ordentligt i benen och pulsen höjs.

Utomhuslek med kompisarna

Underskatta inte utomhuslek med kompisarna! Tro mig, det är jobbigare än det var när du gick i grundskolan. Du kommer att använda muskler som du inte ens kom ihåg att du hade. Fotboll, brännboll, volleyboll och klassisk dunkkurragömma – lekarna går att variera i oändlighet. Dessutom är det fantastiskt roligt!

Lite smått och gott

  • Skapa en peppig spellista. Du kan också använda Spotifys färdiga spellistor under träningskategorin. Där hittar du bland annat spellistor som utgörs av låtar med ett särskilt BMP (beat per minute) för att passa just det tempot du tränar i.
  • Investera i nya träningskläder. Man tränar alltid bättre i snygga kläder 😉
  • Använd solskyddsfaktor! Solen tar mer än du tror och man ska alltid ha SPF.
  • Glöm inte att dricka vatten. Skulle du ändå ha glömt det, gör din egen vätskeersättning utifrån receptet nedan.

Vätskeersättning

Resorb och liknande produkter är rätt dyrt för studentplånboken! Framför allt med tanke på att du kan göra en lika bra egen ersättning med ingredienser som du med största sannolikhet redan har hemma. Dessutom slipper du alla onödiga tillsatser som finns i de färdiga vätskeersättningarna.

1 liter vatten

1 tsk salt

6 tsk socker eller druvsocker

Koka upp vattnet och låt det svalna. Tillsätt socker och salt och kyl sedan vätskan snabbt. Smaksätt med exempelvis citron för att göra vätskan godare. 💦🍋